A Tenor az operás viccek szőkenője, továbbá ő az igazi primadonna, így vele kell kezdeni, különben megsértődik. Általában tudni kell róla, hogy a hangja magasabb, mint egy normális férfié, továbbá alacsony, hízásra és kopaszodásra nagy százalékban hajlamos, így természetszerűleg hősszerelmeseket, hadvezéreket, Kiválasztottat és fehér ló helyett hattyún érkező lovagokat alakít, továbbá ő énekli azt is, hogy hazám, hazám, majd leszúrja a királynét, aki ezen úgy meglepődik, hogy még áriázni is elfelejt, mielőtt meghal.
A Tenor az operák lúzere. Szerepe, hogy szereti a szopránt, aki érthetetlen okokból őt favorizálja a férfias, jóképű bariton ellenében. Ennek következménye általában tömeghalál.
Ha a Tenor véletlenül túléli az operát, azt vagy a szoprán önfeláldozásának köszönheti, vagy annak, hogy véletlenül vígoperába tévedt, esetleg, hogy másnap este folytatás jön, és csak abban fogják hátba szúrni.
Tenorunk színészi eszköztára egyszerű, miként a szerepe:
- Ha szívére szorítja a kezét, szerelmes.
- Ha a kardját csapkodja, párbajozni akar.
- Ha az ég felé rázza öklét, esküdözik.
- Ha mások felé rázza, átkot mond.
- Ha a szoprán kezét fogja, mert alkati okokból átölelni nem bírják egymást, NAGYON szerelmes.
- Ha támolyog, megszúrták.
- Ha elterül a színpadon, ne aggódjunk, még kétszer fel fog állni a magas céhez, mielőtt kileheli a lelkét.
A Tenornak több jellegzetes típusa is van. Figyelem, nem az énekes ilyen, a szerepköre!
1. A nyafka lírai tenor
Előfordulási területe: Mozart, Rossini, Donizetti
Szerepe: balfasz
Vágyainak tárgya: a koloratúrszoprán (lásd későbbi posztban)
Ellensége: gonosz öreg gyámok, zord atyák, kefélőgép baritonok, szörnyek, a csaja fivérei, a saját kardja, amit nem tud első próbálkozásra kihúzni, továbbá olykor a saját, kelleténél erőszakosabb koloratúrszopránja, aki rabigában tartja
Sorsa: vígopera esetén addig siránkozik, míg a ravasz bariton vagy a cserfes szubrett meg nem szánja, és nem juttatja az áhított csajhoz. Tragikus opera esetén emózik, majd a végén leszúrja magát és még tíz percig énekel, mielőtt ötszöri összeroskadás, felkelés, csaj sírjára borulás, átkozódás és négy magas cé után végül el nem huny
Erőssége: a magas cé
Gyengéje: cselekvésképtelen lúzer
Példák: Juan Diego Flórez, Francisco Araiza, Luigi Alva
2. A valamivel tökösebbnek tűnő spinto tenor
Előfordulási területe: Verdi, Puccini, ParasztbecsületBajazzók, francia operák, orosz operák
Szerepe: csinos latin amorózó, aki valójában majdnem ugyanannyira lúzer, mint a lírai tenor, csak kicsit erősebb hangja van
Vágyainak tárgya: lírai vagy drámai szoprán
Ellensége: féltékeny bariton, zord atya, féltékeny mezzoszoprán, nimfomán mezzoszoprán
Sorsa: kivégzés vagy öngyilkosság, esetleg bariton általi hátba/hasbaszúrás. Kivételes esetben túlélheti az operát, de ilyenkor utálni fogja a közönség, mert az a szegény kis ötvenes, másfél mázsás cukorfalat gésa miatta halt meg! Haldoklóária itt is kötelező.
Erőssége: szép, bársonyos, de mégis könnyed hangzás
Gyengéje: a magas cé már nem mindig olyan könnyű, mint a lírainál, továbbá bármilyen csinos fiú, a szemét dög bariton, aki megöli, mindig jobb pasi.
Példák: Jussi Björling, Giuseppe Di Stefano
3. A DRÁÁÁÁMAI olasz hőstenor
Előfordulási területe: Verdi, Puccini
Szerepe: TRAGIKUS HŐS!!! kinek végzete kezdettől meg vagyon írva a baljós fúvóshangzásokban!!! Sok!!! Felkiáltójellel!!! Énekel!!!
Vágyainak tárgya: lírai vagy drámai szoprán
Ellensége: alattomos bariton, őrült bosszúálló bariton, féltékeny bariton, zord atya, Végzet, saját hülyesége
Sorsa: miután a teljes szereposztásra balsorsot és halált hozott, kardjába dől és tíz percig énekel, vagy kirángatják és lefejezik, mielőtt elkezdhetné a búcsúáriát.Csak akkor éli túl, ha a frigid drámai szoprán belezúg, mielőtt felkelne a Nap.
Erőssége: drámai szemmeregetés, drámai gesztusok, drámai halálhörgés
Gyengéje: magas cét csak nagyon, nagyon jó hangulatban hajlandó megkockáztatni
Példák: Del Monaco, Corelli, Bonisolli
4. A germán hőstenor
Néha skandináv vagy angolszász is lehet.
Előfordulási területe: WAGNER
Szerepe: Balsorsú Hős, aki haldokolva is akkora hangon énekel, hogy évente renoválni köll a Festspielhaust
Vágyainak tárgya: a germán drámai szoprán, felismerhető szőkeségéről, térfogatáról és iszonyatos hangerejéről, valamint páncéljáról
Ellensége: morcos basszus, kis gizda karaktertenor (lásd lejjebb), sárkány, gonosz szoprán, gonosz mezzoszoprán, gonosz varázsló
Sorsa: tragikus pusztulás, amit már születése előtt megjövendöltek. A haldoklóáriát képes egy teljes felvonásra kiterjeszteni.
Erőssége: szerelmes dalok fortissimo elbömbölése, mamutzenekar túlüvöltése, drámai halálhörgés, mindez úgy öt órán át egyhuzamban
Gyengéje: milyen gyengéje? Tökösebb, mint a Chuck Norris! Ja, hát igen: naiv. Képtelen felismerni, hogy a fekete ruhás, sápadt basszisták NEM a puszipajtásai.
Példák: Lauritz Melchior, Wolfgang Windgassen, Jon Vickers, Siegfried Jerusalem (bár elemzők szerint ő csak a keresztneve miatt került ide)
5. Az opera Gollamja, avagy a kis gizda karaktertenor
Előfordulási területe: bárhol
Szerepe: a főgonosz csicskása (60%), vicces mellékszereplő (39%), jutalomjáték (1%)
Vágyainak tárgya: a főgonosz elismerése, a többiek megszívatása, esetleg a DRÁGASZÁG (a MIÉÉÉNK! mockosz kis isztenek ellopták tőőőőlünk! utáljuk a kövér Übermensssz hősztenorokat! Gollam! Gollam!)
Ellensége: mindenki, de főleg azok a mockosssz kisz isztenek! meg a félszemű rohadék! meg a sszemét Alberich! meg a kövér Übermensz hőstenorok, Drágaszág!
Sorsa: általában túléli. Egyetlen igazán nagy szerepében a Germán Hőstenornak elege lesz belőle és leszúrja.
Erőssége: remek színész, igazi komikus vénával
Gyengéje: nem szép a hangja, de nem is ezért szeretjük (hanem mert a kisz nibelung ellopja a szhow-t! aszért!)
Példák: Heinz Zednik, Graham Clark
6. A neurotikus angol tenor
Előfordulási területe: modern / kortárs angol opera. Gyakran látható korcerten is, ahol emós Schubert-dalokat énekel. Nagyon értelmiségi, nagyon arisztokratikus és úgy néz ki, mint aki fontolgatja, hogy a Temzébe vesse-e magát vagy inkább az ereit vágja fel.
Szerepe: Sok minden lehet, de a hősszerelmes kizárva, max, ha Ő Királyi Felségét koronázzák éppen, de akkor is fanyalogva, hogy édesem, még én ilyen elfuserált librettót nem láttam. Lényeg, hogy a karakter minél perverzebb, antiszocálisabb, egzisztencialistább és tragikusabb legyen.
Vágyainak tárgya: a zeneszerző a kiskorú inasai a szexi bariton a kiskorú gazdája kiskorú balett-táncos a tengerparton cenzúrázva
Ellensége: a lincselő hajlamú kórus, a perverz basszista, a baszatlan nevelőnő, a fura alakváltó utazó
Sorsa: öngyilkosság / örök élet (a szövegből ítélve), de minek / kísértetlét / háromórányi haldoklás, megdöntve a Germán Hőstenor rekordját
Erőssége: a pszichológiailag rémisztően hiteles játék
Gyengéje: már jóval a nyitány előtt véglegesen elcseszte az életét és másokét is
Példák: Peter Pears (az archetípus), Philip Langridge (isten nyugosztalja), Neil Shicoff (átmenet a neurotikus és a spinto között), Ian Bostridge
+1 A kontratenor
Előfordulása: barokk operák egykor kasztráltra írt szerepei, kortárs művek
Szerepe: a kontratenor nem igazi tenor, hanem női hangon éneklő férfi
Vágyainak tárgya: a szoprán
Ellensége: rendszerint egy másik kontratenor, vagy egy normál tenor
Sorsa: sok áriázás utáni elhalálozás jellemző
Erőssége: az extrém hangja
Gyengéje: mellette a nyafka lírai tenor macsónak hat
Példák: inkább hagyjuk.
Következő posztunkban a baritonokat vesszük célba.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.09.03. 20:16:01
Donna Anna · http://operahumor.blog.hu/ 2010.09.06. 21:51:13
Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.09.13. 19:16:59
Donna Anna · http://operahumor.blog.hu/ 2010.09.21. 00:44:53
Asipike 2010.11.09. 22:21:07
Gratulálok a bloghoz!
Donna Anna · http://operahumor.blog.hu/ 2010.11.11. 12:10:41
Szegény Ottavio... eddig egy tenorral találkoztam, aki érdekessé tudta tenni, Michael Schade, de ő is inkább a neurotikus angol tenor szerepkört nyomatja újabban.
Gábriel6 2011.03.29. 03:33:40
radames88 2011.08.26. 13:30:09
Jokepu tenor akad szerintem boven(inkabb spinto vagy spinto dramai)pl.Franco Corelli(nem hiaba kezdem vele)Mario Lanza,Placido Domingo,Jose Carreras,Jose Cura,del Monaco,Villazon stb...szoval akad szerintem boven.
Daenerys 2012.01.07. 00:06:21
Kilimcs 2013.09.20. 06:25:29
juliska 2 2016.12.01. 00:35:47