HTML

Operákról komolytalanul

Az operáról annyit tud az átlagember, hogy abban kövér emberek szerelmesek egymásba és meghalnak, miközben mindenki fülsértően rikácsol valami idegen nyelven. Szeretném bizonyítani, hogy ennél azért többről van szó, valamint, hogy a műfajon sokat lehet röhögni, ha kellően gonoszak vagyunk, ezért a blog.

Friss topikok

  • juliska 2: Nagyon jó a szöveg.....Megismertetett az opera belső életével is kicsinykét.... szellemes... (2016.12.01. 00:35) Az énekesekről 1: a Tenor
  • J. Ann Lough: Imádom, amit lertál, különösen a sorsokat, sírva röhögtem, és amúgy, általában tényleg ez történik... (2015.07.13. 15:50) Az énekesekről 4: a szoprán
  • nokomm3nt: fantasztikus :D (2011.07.22. 13:05) Amit sosem tudnánk operák nélkül
  • Gábriel6: "SZEX! BOR! MÉG TÖBB SZEX!" mintha csak a tanáromat hallanám. Kb ez az alapelve meg hogy "te ne go... (2011.03.29. 03:42) Az énekesekről 2: a bariton
  • Donna Anna: @Lord Ruthwen: Köszönöm! Csak ihlet legyen. :D Bár a minap néztünk Billy Buddot Kedvessel és szin... (2011.01.01. 11:51) Operába járás, járások

Címkék

2010.07.26. 23:01 Donna Anna

Az énekesekről 1: a Tenor

A Tenor az operás viccek szőkenője, továbbá ő az igazi primadonna, így vele kell kezdeni, különben megsértődik. Általában tudni kell róla, hogy a hangja magasabb, mint egy normális férfié, továbbá alacsony, hízásra és kopaszodásra nagy százalékban hajlamos, így természetszerűleg hősszerelmeseket, hadvezéreket, Kiválasztottat és fehér ló helyett hattyún érkező lovagokat alakít, továbbá ő énekli azt is, hogy hazám, hazám, majd leszúrja a királynét, aki ezen úgy meglepődik, hogy még áriázni is elfelejt, mielőtt meghal.

A Tenor az operák lúzere. Szerepe, hogy szereti a szopránt, aki érthetetlen okokból őt favorizálja a férfias, jóképű bariton ellenében. Ennek következménye általában tömeghalál.

Ha a Tenor véletlenül túléli az operát, azt vagy a szoprán önfeláldozásának köszönheti, vagy annak, hogy véletlenül vígoperába tévedt, esetleg, hogy másnap este folytatás jön, és csak abban fogják hátba szúrni.

 

Tenorunk színészi eszköztára egyszerű, miként a szerepe:

- Ha szívére szorítja a kezét, szerelmes.

- Ha a kardját csapkodja, párbajozni akar.

- Ha az ég felé rázza öklét, esküdözik.

- Ha mások felé rázza, átkot mond.

- Ha a szoprán kezét fogja, mert alkati okokból átölelni nem bírják egymást, NAGYON szerelmes.

- Ha támolyog, megszúrták.

- Ha elterül a színpadon, ne aggódjunk, még kétszer fel fog állni a magas céhez, mielőtt kileheli a lelkét.

 

A Tenornak több jellegzetes típusa is van. Figyelem, nem az énekes ilyen, a szerepköre!

 

1. A nyafka lírai tenor

Előfordulási területe: Mozart, Rossini, Donizetti

Szerepe: balfasz

Vágyainak tárgya: a koloratúrszoprán (lásd későbbi posztban)

Ellensége: gonosz öreg gyámok, zord atyák, kefélőgép baritonok, szörnyek, a csaja fivérei, a saját kardja, amit nem tud első próbálkozásra kihúzni, továbbá olykor a saját, kelleténél erőszakosabb koloratúrszopránja, aki rabigában tartja

Sorsa: vígopera esetén addig siránkozik, míg a ravasz bariton vagy a cserfes szubrett meg nem szánja, és nem juttatja az áhított csajhoz. Tragikus opera esetén emózik, majd a végén leszúrja magát és még tíz percig énekel, mielőtt ötszöri összeroskadás, felkelés, csaj sírjára borulás, átkozódás és négy magas cé után végül el nem huny

Erőssége: a magas cé

Gyengéje: cselekvésképtelen lúzer

Példák: Juan Diego Flórez, Francisco Araiza, Luigi Alva

 

2. A valamivel tökösebbnek tűnő spinto tenor

 

Előfordulási területe: Verdi, Puccini, ParasztbecsületBajazzók, francia operák, orosz operák

Szerepe: csinos latin amorózó, aki valójában majdnem ugyanannyira lúzer, mint a lírai tenor, csak kicsit erősebb hangja van

Vágyainak tárgya: lírai vagy drámai szoprán

Ellensége: féltékeny bariton, zord atya, féltékeny mezzoszoprán, nimfomán mezzoszoprán

Sorsa: kivégzés vagy öngyilkosság, esetleg bariton általi hátba/hasbaszúrás. Kivételes esetben túlélheti az operát, de ilyenkor utálni fogja a közönség, mert az a szegény kis ötvenes, másfél mázsás cukorfalat gésa miatta halt meg! Haldoklóária itt is kötelező.

Erőssége: szép, bársonyos, de mégis könnyed hangzás

Gyengéje: a magas cé már nem mindig olyan könnyű, mint a lírainál, továbbá bármilyen csinos fiú, a szemét dög bariton, aki megöli, mindig jobb pasi.

Példák: Jussi Björling, Giuseppe Di Stefano

 

3. A DRÁÁÁÁMAI olasz hőstenor

 

Előfordulási területe: Verdi, Puccini

Szerepe: TRAGIKUS HŐS!!! kinek végzete kezdettől meg vagyon írva a baljós fúvóshangzásokban!!! Sok!!! Felkiáltójellel!!! Énekel!!!

Vágyainak tárgya: lírai vagy drámai szoprán

Ellensége: alattomos bariton, őrült bosszúálló bariton, féltékeny bariton, zord atya, Végzet, saját hülyesége

Sorsa: miután a teljes szereposztásra balsorsot és halált hozott, kardjába dől és tíz percig énekel, vagy kirángatják és lefejezik, mielőtt elkezdhetné a búcsúáriát.Csak akkor éli túl, ha a frigid drámai szoprán belezúg, mielőtt felkelne a Nap.

Erőssége: drámai szemmeregetés, drámai gesztusok, drámai halálhörgés

Gyengéje: magas cét csak nagyon, nagyon jó hangulatban hajlandó megkockáztatni

Példák: Del Monaco, Corelli, Bonisolli

 

4. A germán hőstenor

 

Néha skandináv vagy angolszász is lehet.

 

Előfordulási területe: WAGNER

Szerepe: Balsorsú Hős, aki haldokolva is akkora hangon énekel, hogy évente renoválni köll a Festspielhaust

Vágyainak tárgya: a germán drámai szoprán, felismerhető szőkeségéről, térfogatáról és iszonyatos hangerejéről, valamint páncéljáról

Ellensége: morcos basszus, kis gizda karaktertenor (lásd lejjebb), sárkány, gonosz szoprán, gonosz mezzoszoprán, gonosz varázsló

Sorsa: tragikus pusztulás, amit már születése előtt megjövendöltek. A haldoklóáriát képes egy teljes felvonásra kiterjeszteni.

Erőssége: szerelmes dalok fortissimo elbömbölése, mamutzenekar túlüvöltése, drámai halálhörgés, mindez úgy öt órán át egyhuzamban

Gyengéje: milyen gyengéje? Tökösebb, mint a Chuck Norris! Ja, hát igen: naiv. Képtelen felismerni, hogy a fekete ruhás, sápadt basszisták NEM a puszipajtásai.

Példák: Lauritz Melchior, Wolfgang Windgassen, Jon Vickers, Siegfried Jerusalem (bár elemzők szerint ő csak a keresztneve miatt került ide)

 

5. Az opera Gollamja, avagy a kis gizda karaktertenor

 

Előfordulási területe: bárhol

Szerepe: a főgonosz csicskása (60%), vicces mellékszereplő (39%), jutalomjáték (1%)

Vágyainak tárgya: a főgonosz elismerése, a többiek megszívatása, esetleg a DRÁGASZÁG (a MIÉÉÉNK! mockosz kis isztenek ellopták tőőőőlünk! utáljuk a kövér Übermensssz hősztenorokat! Gollam! Gollam!)

Ellensége: mindenki, de főleg azok a mockosssz kisz isztenek! meg a félszemű rohadék! meg a sszemét Alberich! meg a kövér Übermensz hőstenorok, Drágaszág!

Sorsa: általában túléli. Egyetlen igazán nagy szerepében a Germán Hőstenornak elege lesz belőle és leszúrja.

Erőssége: remek színész, igazi komikus vénával

Gyengéje: nem szép a hangja, de nem is ezért szeretjük (hanem mert a kisz nibelung ellopja a szhow-t! aszért!)

Példák: Heinz Zednik, Graham Clark

 

6. A neurotikus angol tenor

 

Előfordulási területe: modern / kortárs angol opera. Gyakran látható korcerten is, ahol emós Schubert-dalokat énekel. Nagyon értelmiségi, nagyon arisztokratikus és úgy néz ki, mint aki fontolgatja, hogy a Temzébe vesse-e magát vagy inkább az ereit vágja fel.

Szerepe: Sok minden lehet, de a hősszerelmes kizárva, max, ha Ő Királyi Felségét koronázzák éppen, de akkor is fanyalogva, hogy édesem, még én ilyen elfuserált librettót nem láttam. Lényeg, hogy a karakter minél perverzebb, antiszocálisabb, egzisztencialistább és tragikusabb legyen.

Vágyainak tárgya: a zeneszerző  a kiskorú inasai a szexi bariton a kiskorú gazdája kiskorú balett-táncos a tengerparton cenzúrázva

Ellensége: a lincselő hajlamú kórus, a perverz basszista, a baszatlan nevelőnő, a fura alakváltó utazó

Sorsa: öngyilkosság / örök élet (a szövegből ítélve), de minek / kísértetlét / háromórányi haldoklás, megdöntve a Germán Hőstenor rekordját

Erőssége: a pszichológiailag rémisztően hiteles játék

Gyengéje: már jóval a nyitány előtt véglegesen elcseszte az életét és másokét is

Példák: Peter Pears (az archetípus), Philip Langridge (isten nyugosztalja), Neil Shicoff (átmenet a neurotikus és a spinto között), Ian Bostridge

 

+1 A kontratenor

Előfordulása: barokk operák egykor kasztráltra írt szerepei, kortárs művek

Szerepe: a kontratenor nem igazi tenor, hanem női hangon éneklő férfi

Vágyainak tárgya: a szoprán

Ellensége: rendszerint egy másik kontratenor, vagy egy normál tenor

Sorsa: sok áriázás utáni elhalálozás jellemző

Erőssége: az extrém hangja

Gyengéje: mellette a nyafka lírai tenor macsónak hat

Példák: inkább hagyjuk.

 

 

Következő posztunkban a baritonokat vesszük célba.

 

 

11 komment

Címkék: humor énekes paródia mozart verdi rossini tenor wagner donizetti britten


A bejegyzés trackback címe:

http://operahumor.blog.hu/api/trackback/id/tr412178736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.09.03. 20:16:01

Hát, a tenorokból sikerült kiábrándulnom :) Jókat kuncogtam :)

Donna Anna · http://operahumor.blog.hu/ 2010.09.06. 21:51:13

@Gloria Mundi: Én igazán csak a neurotikus angol tenort szeretem. Nagyon emós, de legalább vékony és nem csak áll a színpad közepén.

Donna Anna · http://operahumor.blog.hu/ 2010.09.21. 00:44:53

@Gloria Mundi: Hamarosan... most nem vagyok túl humoros hangulatban, meghalt Polgár László, csodás basszus volt. :(

Asipike 2010.11.09. 22:21:07

Nekem hiányzott a tényleg balfasz tenor, akinek igazán nincs szerepköre, de nem lehet opera nélküli, mint például a Don Giovanniban a szerelmes Don Ottavio, aki csak szerelmes, de szart se csinál! Igaz van két gyönyörű áriája, de a történet szempontjából teljesen lényegtelen, mert még a gyászoló Donna Anna is tökösebb nála! :)

Gratulálok a bloghoz!

Donna Anna · http://operahumor.blog.hu/ 2010.11.11. 12:10:41

@Asipike: Az a nyafka lírai tenor. Koloratúrszoprán általi elnyomás. :D

Szegény Ottavio... eddig egy tenorral találkoztam, aki érdekessé tudta tenni, Michael Schade, de ő is inkább a neurotikus angol tenor szerepkört nyomatja újabban.

Gábriel6 2011.03.29. 03:33:40

PEEERSZEEEEE!!!! JÓVANMÁÁÁÁ!!!! Lehet gúnyolódni de akkor is a tenorral foglalkoznak a legtöbbet és a szépség nem is számít igazán az operában és igenis tud férfias lenne csak.... izéé... nem akar jóóóó??? és különben is......

radames88 2011.08.26. 13:30:09

Jokat nevettem:))...amugy kapasbol tudok sorolni par jokepu tenort;)de igaz az hogy a lirai tenorok kopaszok meg koverek stb...(persze nem mindenki)pl Diego Florez.
Jokepu tenor akad szerintem boven(inkabb spinto vagy spinto dramai)pl.Franco Corelli(nem hiaba kezdem vele)Mario Lanza,Placido Domingo,Jose Carreras,Jose Cura,del Monaco,Villazon stb...szoval akad szerintem boven.

Daenerys 2012.01.07. 00:06:21

@radames88: Villazon úgy néz ki, mint Mr. Bean. It is known.

Kilimcs 2013.09.20. 06:25:29

:)))) köszönöm . ez nagyon ütős :)))

juliska 2 2016.12.01. 00:35:47

Nagyon jó a szöveg.....Megismertetett az opera belső életével is kicsinykét.... szellemes...