HTML

Operákról komolytalanul

Az operáról annyit tud az átlagember, hogy abban kövér emberek szerelmesek egymásba és meghalnak, miközben mindenki fülsértően rikácsol valami idegen nyelven. Szeretném bizonyítani, hogy ennél azért többről van szó, valamint, hogy a műfajon sokat lehet röhögni, ha kellően gonoszak vagyunk, ezért a blog.

Friss topikok

Címkék

2010.08.14. 22:59 Donna Anna

Az énekesekről 3: a basszus

A basszusnak nem kell bizonygatnia, hogy talpig férfi, elég, ha szolidan elbődül.

Továbbá nyugodtan lehet nagydarab, mert úgyse hősszerelmest játszik, hordhat szakállt és ihat hideg sört, mert a hangszálai erősebbek, tehát nem olyan kényes.

 

 

1. A basszbariton

Átmeneti hangfaj, speciális szerepkörrel.

Erőfordulási területe: Wagner, egyműves szerzők

Szerepe: isten, ördög, elátkozott antihős

Vágyainak tárgya: megváltás, pusztulás (a kettő gyakran ugyanaz), gonoszkodás

Ellensége: a felesége / az egyház

Sorsa: halál, de annyira nem bánja

Erőssége: hosszú, drámai nagymonológ

Gyengéje: papucsférj / élőholt / allergiás a szent szimbólumokra

 

2. Az identitászavaros basszus/bariton

Erőfordulási területe: a basszus-és baritonszerepkör BÁRMELY területe

Szerepe: a két szerepkör bármelyike

Vágyainak tárgya: ma megdugnám a szopránt, holnap bölcs főpap lennék, utána meg mondjuk ördög, jó?

Ellensége: a túlterhelés

Sorsa: vagy megállapodik egy repetroárnál, vagy elkopik a hangja

Erőssége: ő mindent tud! (csak nem sokáig)

Gyengéje: mivel nem igazi basszbariton, Wagnerhez gyengécske, ezért folyton libikókázik a két hangfaj között

 

3. A buffó basszus, avagy aki mindig pofára esik

Erőfordulási területe: Mozart, Rossini, Donizetti

Szerepe: vén kecske, aki megnyalná a sót / viccesen gyáva szolga

Vágyainak tárgya: mindegy, csak szoknya legyen rajta és fiatal legyen, hehe!

Ellensége: a nyafka lírai tenor vagy a szexi bariton

Sorsa: közröhej tárgya lesz és még a csajt is elcsaklizzák tőle

Erőssége: aranyos és senki sem utálja igazán

Gyengéje: öreg és/vagy ostoba

 

4. Az orosz basszus, avagy a nagyon drámai

Erőfordulási területe: orosz operák, természetesen

Szerepe: uralkodó, bölcs öreg főpap, népi hős, hadvezér vagy szimplán mellékszereplő, de akkor is hatalmas hangja van

Vágyainak tárgya: hatalom, béke vagy vodka

Ellensége: a kis gizda karaktertenor, a nép vagy szimplán a másik orosz basszus

Sorsa: általában halál, ilyenkor a drámai szemmeregetés és a lépcsőn legurulás kötelező

Erőssége: a HANG

Gyengéje: esetleges múltbeli bűn (csak az uralkodónál)

 

5. Az olaszos basszus, avagy az "ugye milyen szép hangom van?"

("Belcanto" basszus = szép bársonyos hangja van a pasasnak, puha mélységekkel.)

Erőfordulási területe: bármely olasz opera, de Mozart is lehet, sőt, egy-két lightosabb Wagner-szerep

Szerepe: uralkodó, bölcs öreg főpap, gonosz öreg főpap, valakinek az apja, esetleg főgonosz, ha a bariton épp nem ér rá

Vágyainak tárgya: (a fentiekkel párhuzamban) a nép kussoljon, a nép legyen jó és felvilágosult, a nép csússzon térden az Egyház előtt, a gyereke legyen boldog, a főszereplők dögöljenek meg, főleg a tenor, mindég nagyobb gázsit kap a szemét!

Ellensége: a renitenskedő fia vagy veje, bárki, aki bántani akarja a népét, bárki, aki ellenmond neki, a gyereke udvarlója, mindenki

Sorsa: rendkívül változatos, de a magány és a halál is gyakori.

Erőssége: a gyönyörű, orgonazengésű hangja

Gyengéje: ha van felesége, az úgyis a tenort szereti

 

6. A germán basszus, avagy a komor és setét

Vagyis kormos és kicsit karcolós, általában brutális mélységekkel és erővel.

Erőfordulási területe: Wagner, egyéb német szerzők, valamint hébe-hóba más nemzetiségű operák, amennyiben pihenőt akarnak

Szerepe: született gonosz, és élvezi is a rohadék / vaskalapos vén álszent

Vágyainak tárgya: hatalom, alfahím státus vagy szimplán a többi szereplő tönkretétele / kinyírása / bosszú

Ellensége: MINDENKI! Főleg a germán hőstenor, esetleg a szexi bariton, de leginkább bárki, aki egy színpadon van vele. Ha olaszos basszussal találkozik duettben, alázza.

Sorsa: halál, de csak miután eleget szemétkedett

Erőssége: csak megszólal és már remegnek a falak

Gyengéje: néha meglepetésszerűen elhuny idő előtt, de nem kell aggódni, ilyenkor posztumusz keseríti meg a többiek életét. Ne invitálgassuk vacsorára és ne húzzunk be neki, mert előbbinél esetleg ELJÖN, utóbbinál fizikumát meghazudtolva azonnal meghal.

 

+1 A finn basszus

Külön szerepköre nincs, általában a germán és az orosz vonalat tolja EGYSZERRE, mert olyan tökös. Pár olasz szerep is becsúszik olykor. Hangja óriási, akárcsak a germáné és az oroszé, de általában bársonyosabb.

 

+2 A kontrabasszus

Valójában nem tartozik ide, mert operában nincs ilyen szerep. Az orosz basszus még durvább változata, ahol a többi basszus már hörögni se tud, ott ő még vígan énekel, sőt, még annál is jóval mélyebben. Pravoszláv kórusokban lelhető fel ritkaságképpen.

Ideteszek egy példát, mert ezt hallani kell, hogy az ember elhiggye, van ilyen:

www.youtube.com/watch

(Darth Vader sírva elbujdosik, a Korongvilág Halála pedig megjegyzi, hogy NA, KÖRÜLBELÜL ÍGY.)

 

 

Ui.

Hamarosan következnek a hölgyek, de a közönséget is célba vesszük!

 

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://operahumor.blog.hu/api/trackback/id/tr912222249

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása