A bariton az operák örök mellőzött pasija, pedig általában magasabb, vékonyabb és vonzóbb a tenornál, mégis féltékeny férjeket vagy zord atyákat alakít. Mozart bezzeg még tudta, hogy a férfi a baritonnál kezdődik, csak tessék összehasonlítani a tenorjait (a korábbi posztban leírt nyafka lírai tenor majd' mindegyik) az olyan tökös fickókkal, mint Don Giovanni.
A baritont is lehet hasonlóképp csoportosítani, mint a tenort, szerepkör alapján, ezt meg is tesszük, kissé önkényesen. Átfedések lehetségesek. A példák ezúttal szerepek, nem énekesek.
1. Az opera tinibálványa: a szexi bariton
Figyelem, nyugalom megzavarására alkalmas képek következnek.
Leporello, hányszor mondtam, hogy ne a szobában játssz a petárdáiddal?
Nem, Leonóra, akárhogy könyörögsz, nem adok dedikált fotót.
A sok fangirl már a szünetben ki fogja deríteni, hol lehet beslisszolni az öltözőmhöz.
Hogy nem szégyelli magát ez a két perverz, nézzetek rájuk, mindegyik azon gondolkodik, hogyan hívhatna valami ürüggyel a hajó legsötétebb zugába, mert a "moss fedélzetet ing nélkül"-t és a "mássz fel az árbocrúdra a feszülős gatyádban"-t már kimerítették.
*
Előfordulási területe: néhány specifikus opera, bár egyre terjed
Szerepe: bármi lehet, de fontos, hogy laza, fodros ingben vagy pláne ing nélkül futkosson. Ideje nagy részét a konditeremben és a gyantázással tölheti a külsejéből ítélve.
Vágyainak tárgya: Ő a mások (szereplőtársak vagy a fél közönség) vágyak tárgya.
Ellensége: féltékeny férfiak, akiket mellőznek miatta, hülye tenorok, akikért hallatlan módon őt mellőzik, illetve bárki, aki allergiás a szépségére
Sorsa: vígoperában bravózás és női autogramkérők hada, tragikus operában halál vagy a bukás egyéb formája és zokogó női autogramkérők hada.
Erőssége: elég, ha ledobja az ingét, és máris meghódította a közönség összes nőnemű vagy meleg tagját
Gyengéje: a kritikusok, akik mind irigy pasik, le fogják szólni a hangját
Példák: Don Giovanni, Billy Budd, Anyegin, Escamillo, Figaro a Sevillaiból, néha egy-egy Verdi-hős is
2. A szopránra hajtó kéjsóvár bariton
Előfordulási területe: Verdi, Puccini, romantika úgy általában
Szerepe: az, amire a baritont kitalálták - a tenor és a szoprán boldogságának tönkrezúzója, a szadista, aki hóhérkézre adja a tenort (úgy köll neki), és az alábbi ultimátum elé állítja a szopránt:
- ENYÉM LESZEL, VAGY MEGHAL A TENOR!
A szoprán először mindig könyörög, majd megtörik és színleg belemegy.
Figyelem: a kéjsóvár bariton még soha, egyetlen operában sem kapta meg, amire vágyott.
Vágyainak tárgya: a szoprán
Ellensége: az a nyálas tenor, mit eszik rajta ez a szédült tyúk, ez se látott még FÉRFIT. Méghogy szerenád meg andalgás a holdfényben? SZEX! BOR! MÉG TÖBB SZEX!
Sorsa: jobb esetben csak hoppon marad, ugyanis sose tanulja meg,hogy a szoprán a tiéd leszek-hez magában mindig hozzáteszi: azt nem mondtam, hogy élve. Egyetlen esetről tudunk, amikor a szoprán elég kemény csaj volt, hogy belevágjon egy kést.
Erőssége: brutálisan férfias kisugárzás, Alan Rickmant simán alázó imádjuk utálni-játékstílus
Gyengéje: mindig bedől a "tiéd leszek, de előbb még hadd búcsúzzak el a tenortól" trükknek.
Példák: Scarpia, Luna, Barnaba, Carlos az Ernaniból, Gerard
3. Az apafigura
Előfordulási területe: bárhol. Ez a típus basszusban is létezik.
Szerepe: a tenor vagy a szoprán apja. NAGYON harcias apa, ha a drága kis csemetéjének keresztbe teszel, halott vagy.
Vágyainak tárgya: a drága gyermek legyen boldog, de ne azzal a jöttmenttel, akibe épp szerelmes
Ellensége: a jöttment, akibe a lánya/fia szerelmes
Sorsa: szinte mindig túlél, kivéve, ha már idős, megtört, és a gyermeke is meghal, ebben az esetben egy panaszos "miérturam" típusú ária után elhuny.
Erőssége: mindig van egy vagy több gyönyörű slágeráriája
Gyengéje: könnyű átverni
Példák: Rigoletto, Germont, Boccanegra, Amonasro
4. A féltékeny férj
Előfordulása: bárhol
Szerepe: A kéjsóvárral ellentétben ő már jogos birtokosa a szopránnak, aki azonban továbbra is a nyápic tenor után ácsingózik. Ám baritonunk résen van. Ilyenek szokták leszúrni a tenort.
Vágyainak tárgya: a felesége, aki fütyül rá
Ellensége: a néha barátnak hitt, néha kezdettől gyanús tenor, aki felszarvazza
Sorsa: túléli, a becsületbeli gyilkosságot valahogy mindig elnézik az operában
Erőssége: a BOSSZÚÁRIA
Gyengéje: a szarvai attól se lesznek kisebbek, hogy legyakja a tenort
Példák: Renato, Alfio, Marcel, Golaud
5. A gaz intrikus
Előfordulása: bárhol
Szerepe: a kéjsóvárral ellentétben őt nem a szex, hanem a kapzsiság, az irigység vagy csak a sértettségből eredő bosszúvágy motiválja.
Vágyainak tárgya: mindenkinek legyen rossz! Mwhahahaha!
Ellensége: a tenor, a világ, Isten(ek), önmaga
Sorsa: miután gonoszsága sikerrel jár, néha megússza, ellenkező esetben hóhérkézre kerül vagy közröhej tárgya lesz
Erőssége: hízelgés vagy megfélemlítés, esetleg a kettő felváltva
Gyengéje: valahogy mégis lebukik vagy valaki nála is ravaszabb
Példák: Jago, Paolo Albiani, Pizarro, Alberich, Klingsor, Telramund, Beckmesser
6. A hű barát
Előfordulása: ritka, mint a fehér holló
Szerepe: a tenorral rendkívül bensőséges viszonyban lévő, testvérként szeretett barát
Vágyainak tárgya: a tenor SZABADSÁÁÁÁÁÁG!
Ellensége: a basszus, a zsarnokság, a tenor esetleges hűtlensége
Sorsa: ha a tenor visszaél a bizalmával, átalakulhat féltékeny férjjé. Más esetekben meghal a tenorért, a tenor és a szoprán boldogságáért, vagy csak úgy meghal, mert az milyen drámai már.
Erőssége: ellopja a show-t a tenortól
Gyengéje: túl szókimondó vagy túl szenvedélyes
Példák: Posa márki mint a típus védőszentje, Zurga, Kurwenal, René, mielőtt féltékeny férjjé konvertálná magát, Wolfram, mikor épp nem a csillagokon mereng.
És hamarosan jönnek a basszusok, mert ők tökösebbek, mint Charles Bronson, és mélyebb a hangjuk, mint Christopher Lee-nek (na jó, annál azért nem).
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Donna Anna · http://operahumor.blog.hu/ 2010.07.28. 01:53:54
Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2010.07.29. 07:51:08
Donna Anna · http://operahumor.blog.hu/ 2010.07.31. 05:24:29
Lord Ruthwen 2010.08.14. 09:23:10
Nagyon jól ironizálsz, kiváló a stílusod, a téma pedig...
A magamfajta operakedvelőknek mától kezdve kötelező olvasmány vagy! :)
Donna Anna · http://operahumor.blog.hu/ 2010.08.15. 11:32:49
Sajnos, kevesen vagyunk, ezen szeretnék változtatni. Nem olyan karótnyelt, poros műfaj ez, mint általában hiszik.
Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.09.03. 20:24:51
Donna Anna · http://operahumor.blog.hu/ 2010.09.06. 21:50:29
Gábriel6 2011.03.29. 03:42:57